Thursday, January 22, 2009

hUahuAhuAhUa.......





just now i found this gilter word in gilter graphic.com
n u know what, this word remind me 2 someone.....
n its refer 2 me 2...hahaha...tp i xla bantut k...
tinggi 157 n berat 49 only..
so my BMI is stabil....cehhh mcm bangge lak....ekekekeke



Image Hosted by ImageShack.us



Wednesday, January 21, 2009

+biOdAtA+

Salam....hye guys...morning....
yesterday sue ada bc 1 post kt page syA about biodata...ttg biodata yg kita tulis ms sekolah rendah...ssh gak sbb nk kn imagine kite dims 2 blk...coz cr tulisan dan ayat yg kite gune ms 2 mmg berbeza...hehehehe....so,sue cb gak buat....n ni hasilnya.....

MySpace


BIODATA SAYA

Nama : Suhatla binti Sapri

Nama samaran : sue atau iela

Umur : 12 Tahun

Tarikh Lahir : 3.febuari.1985

Tempat Lahir : atas katil HBKL

Kelas : 6 Baiduri (cikgu Rohaiza)

Sekolah : SKAC

Rumah sukan : rumah hijau

Hobi : Membaca buku (sbnrnye xpn,tp sbb kwn2 smua tls cm2,so sue ikut je ms 2..hehehe)

Cita-cita : Ingin menjadi seorang Guru (ni pun sm,ikut je)

Makanan kegemaran : yang halal

Minuman kegemaran : yang halal

Warna kegemaran : warna merah

Pakwe : secret

Kawan baik : Asiah,Nolly,Azlina (kwn2 kelas ms 2)

Musuh : secret

Harapan : Semoga dapat mencapai cita-cita



p/s : kalau ade yg nak gelak 2,gelak je la eh....sue da xbp igt cmne..tp lbh krg cmni la rsnye sue tls biodata ms sek ren dl2.....ekekekeke

MySpace



Image Hosted by ImageShack.us



Tuesday, January 20, 2009

tHaNx kAk_sUe.......

MySpace

thanx 2 kak_sue yg sudi ajar sue came nk edit widget2 cute neh...
n sue da leh edit pic.tp xpki photoshop..pki photoscape yg kaksue btau...
uolls blh la try download photoscape neh...cr utk edit pic blh sng dr photoshop...

MySpace




Image Hosted by ImageShack.us



Monday, January 19, 2009

Thursday, January 15, 2009

Tekanan Darah Rendah (Hipotensi)

oleh : Master LEONG HONG TOLE(Generasi keempat mewarisi rawatan akupunktur dan herba akar kayu)

klik kat sini klu nk tgk website..THE TOLE

Apa itu Tekanan Darah Rendah ?

Tekanan darah rendah (hipotensi) adalah keadaan tekanan darah yang lebih rendah dari tekanan yang diperlukan oleh tubuh, sehingga setiap organ dari badan tidak mendapat aliran darah yang cukup dan menyebabkan timbulnya gejala hipotensi. Tekanan darah seseorang adalah berbeza. Ini kerana ia membabitkan kawalan utama otak, jantung, buah pinggang dan ransangan di dalam salur darah.

Faktor yang mempengaruhi tekanan darah

Dalam menentukan seseorang itu menghidap tekanan darah, terdapat beberapa faktor yang boleh membantu iaitu:-

* usia
* aktiviti seharian
* perasaan
* ubatan
* pendarahan
* infeksi

Kebiasaannya orang yang selalu dikaitkan dengan penyakit tekanan darah rendah adalah dari golongan atlet dan pengamal diet. Mereka jarang terdedah kepada beberapa jenis penyakit seperti:-

* stroke
* penyakit jantung
* penyakit pada mata
* pengerasan dan penyempitan pada pembuluh darah



Gejala Tekanan Darah Rendah

Bagi penghidap tekanan darah rendah, mereka tidak akan menunjukkan tanda mereka mempunyai penyakit tekanan darah rendah. Mereka akan menunjukkan gejala atau tanda-tanda awal seperti:-

* cepat lelah
* pening kepala ketika posisi badan berubah
* sukar untuk berkonsentrasi
* mata berkunang-kunang
* mual
* kulit berasa dingin, pucat dan lembap
* pernafasan cepat dan pendek
* defresi
* cepat haus

Sekiranya seseorang itu hendak hamil, mereka digalakkan untuk membuat pemeriksaan terlebih dahulu sebelum hamil. Ini kerana ia adalah untuk mengelakkan berlaku komplikasi pada bayi itu nanti.

Penyebab Tekanan Darah Rendah

Tekanan darah ditentukan oleh dua pekara, iaitu jumlah darah yang dipompakan oleh jantung dan tahanan (resistensi) pembuluh darah yang kecil-kecil pada tubuh. Terdapat beberapa penyebab yang boleh tekanan darah rendah terjadi iaitu:-

* Kekurangan volum darah - cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal
* Dehidrasi - dehidrasi yang mengurangkan kandungan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit.
* masalah jantung - deyutan jantung yang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat.
* Keadaan otot yang lemah.




Image Hosted by ImageShack.us

Wednesday, January 14, 2009

NEGATIVE or POSITIVE??



Dah hampir 2 minggu aku mabuk n loya ni....
badan pn rs xlarat jek....
Last monday aku de g klinik konon nk wat checup la.
tgu pnye tgu, akhirnya dpt doktor laki...
then.....


doktor : ye dik, ade pe mslh? sakit pe?
aku : saya selalu sgt mabuk n mual2...dah seminggu cmni...
doktor : pregnant ke? (ape la doktor ni klu aku pregnant,watpe checkup,dah tentu2 cm2 kn?)
aku : x tau la doktor..sy lom pernah pregnant lg...klu yea pn ni 1st time kot...
doktor : ade wat test?
aku : xde..xpernah lg
doktor : bila last period?
aku : 21st bln lps...
doktor : mgkn awk pregnant..nak buat pregnant test?
sy pn xtau sgt psl kitaran haid ni...
(
bkn doktor spttnye tau ke?)..nak buat test x? ke xpyh?

aku : buat la...tkt sy pregnant...
doktor : ok...(dia bg 1 slip utk g makmal wat test)


aku pn cpt2 g antar slip 2 n amik bekas utk air kencing....then aku ltk kn kt counter makmak 2...n yg klakar,byk2 air kencing atas kaunter 2,aku pnye plg jernih..ekekekeke...yg lain smua pekat2....then bile dpt result,aku tgk,NEGATIVE...so sad...ntah np aku hrp plak POSITIVE...hehehhe..pastu aku msk blk jmp doktor 2 n bg slip 2...dia tgk n btau yg negative so,xpregnant la...aku angguk je la...pas2 dia pn tls ubt (dia tls pn mcm teragak2)....n dia bg slip ubt 2 kt aku..then aku tnya.....


aku : abis,xde pape ke doktor?
doktor : xde pape setakat ni....
aku : (dengan prsn bingung) ok.terima kasih doktor...


aku pelik,knp dia xcheck lain? i mean mcm tekanan darah ke? tkt2 tekanan darah aku rendah sbb 2 aku mabuk2 cmni...n 1 je,aku tgk doktor 2 xmcm doktor pn.....n u olls tau,dia hnye bg aku ubat paracetamol n ubt utk pening..



p/s: pastu aku tpkr,mgkn spttnye aku jmp doktor pmpn....tp kali ni aku btol2 rs xpuas ht ngn cr doktor ni checkup......hhmmmmmmm....pasni aku akn jmp doktor pmpn...n makesure xnk lg jmp doktor ni....



Image Hosted by ImageShack.us




Tuesday, January 13, 2009

mabuk n mual2

YA ALLAH......
pe jd ngn aku nih.....da bp hr da ni asyik mabuk jek......giler tol lom preg lg da mcm ni..klu mabuk preg xtau la cmne lak..ngn mual2 rs nk muntah...tp jenuh smpi la ni xmuntah2....hhmmm.....da g klinik tp doktor ckp xde pape pn..da wat preg test n hasilnya pn negative...tp aku s doktor 2 cm xbtl sket la...xkn la dia xtau np...dia xcek pn tekanan darah aku..ntah2 tekanan darah aku rendah ke...hmmm...dia cm bg ubat n aku rs ubt ni xde kesan pn...sm jek.....


n u olls nk tau smlm ms wat preg test 2 kn,aku trs pelik tgk air kencing aku...sb kt counter 2,ade la org lain pnye,tp byk2 2 aku pnye jek yg jernih..yg lain smua kaler pekat2....ntah mn satu yg normal..ntah aku ke diorg yg xnormal..ekekekeke.....

aduuhhhhhh.....bepusing kpla otak aku!!!! klu pengsan kt sn,sp pn xtau..da la kj sorg2......hhhmmmm.......

guys,
what should i do?



Image Hosted by ImageShack.us

Wednesday, January 7, 2009

Monday, January 5, 2009

KENANGAN PAHIT 2008


Mesti uolls pelik kn?knp sue post kenangan pahit dl...coz biasenye org akn cerita kngn manis dl br pahit...its bcoz utk thn 2008 ni,sue mmg byk kngn pahit...mmg xleh lupe....biasenye sue akn igt kngn pahit ni,sampai trsa lg sakit ht sue..n sue akn igt pula kngn manis utk pengubatnye.........

sepanjang thn 2008 nih,kenangan pahit yg sue xleh lupekn ttg pengkhianatan.........

  • i1stly, dikhianati oleh org yg sue syg,pcy,hormat....hnya krn duit,manusia berubah dgn sekelip mata smpi xmngira siapa yg ingin dikhanatinya....sikapnya mbuatkn sue benci n hlg rs syg n hormat pdnya...tp sue dh maafkn saat dia plgkn blk duit 2,cm suexleh nk lupekn apa yg dh dia buat ni...n skrg,nk tgk muke dia pn sue rs benci....semoga TUHAN berikn dia keinsafan di thn br ni....
  • saat plg mnydihkn bila ms aku diijabkabulkn,teman yg satu2nya aku hrpkn dtg bekongsi kegembiraan aku,tak dtg.....atas sbb apa aku xtau..cm hal ni mmg wat aku tekilan sgt2....
  • setelah sekian lm bersahabat, akhirnya sue kn pcya kata2 org yg kwn ms sekolah mmg xleh pakai...lg 1 pengkhianatan yg sue terima thn ni...tp ni bkn seorg tp melibatkn 1group.tak tahu dimana salah sue,diorg ni buat sue mcm ni..kwn yg plg rapat dgn sue,yg mjd dalang benda ni..apa yg sue da buat agaknya smpi diorg ni buat smua ni? tp xpe,benda ni buat sue sdr siapa kwn n siapa lawan...mereka ni hnya kwn yg utk ms senang..utk wak2 ssh,jgn harap kwn2 mcm ni akn ade kt smpg kite...kdp mrka2 ni,gudluck...all the best 4 ur new group...the name sgt sesuai ngn u olls...hepi new year!
  • slps 8bln aku kawen,aku btol2 bahagia...tp sampai 1 ms,dugaan dtg....fitnah sampai ke telinga aku...dan fitnah psl suami aku...even aku tau fitnah 2 mmg xbetol,tp aku tekilan,skt ht coz kluarga sendiri yg muat fitnah 2...knp? mgkn nk porak perandakn rumahtangga aku...tp syukur alhamdulillah,aku dan suami kuat hadapi fitnah ni...kami hnya anggap org yg wat fitnah 2 org GILA...tp kami xkn lupakn hal ni smpi bila2....
  • dan yg akhir sekali, ayhku difitnah..fitnah yg mengatakn ayh aku penyebab org sakit...dgn nama lai "sihir"....astagfirullahalazim...knp manusia skrg pcya benda2 mcm2...demi ALLAH aku ayh aku xde benda2 mcm2...kami sekeluarga hnya mengamalkn ajaran islam...solat,mengaji,berdoa....wlupn kini hal ini da selesai dan ternyata bkn ayh aku yg jd penyebabnya,kluarga aku masih tdk boleh lupakn hal ni....dan yg wat ht aku ckp terkilan,fitnah itu keluar dr mulut serg KIAYI..dgn kate lain USTAZ (ulamak).....semoga TUHAN mberi petunjuk kpd kiayi ni......amin....

p/s: wlupn kini da smpi 2009,aku still xkn lupa smua hal ni..lg2 yg melibatkn maruah kluarga aku......sempena thn br ni hnya 1 harapan aku, ALLAH bukakan pintu ht mereka2 ni smua utk insaf n berubah....jgn la kalian lakukan lg hal2 ni kdp org lain...jauhkn dr dr fitnah krn fitnah itu lbh bsr dosanya dan lbh kejam dr membunuh....WALLAHUALAM..........









good bye 2008 n most welcome 2009




salam maal hijrah and happy new year guys!!!

semoga thn baru ni u olls dgn azam2 br....wa perubahan dlm life uolls...
klu yg xbaik n krg baik,ubah la kpd yg baik...n pd yg dah baik,jd lah lebih baik....

dlm ms sthn ni mmg mcm2 hal yg terjadi..baik yg baik dan yg brk....n samada kenangan manis or pahit,smuanye berguna pd kite...smuanye jd pengajaran yg mnjdkn kite lebih matang....

all d bset 2 all of u guys....

daaaa...........